Zakupy stacjonarne czy zakupy online?

Pomimo, iż obecnie bardzo duża liczba ludzi ma dostęp do Internetu to tylko pewna część z nich decyduje się na zakupy online. Jakie wady i zalety mają te dwa rodzaje transakcji oraz co decyduje o wyborze jednego z nich?

zakupy przez internet

W ciągu ostatnich lat e-sklepy stale się rozwijają i powstają nowe. Niekiedy decydujemy się na zakupy przez Internet, jednak wcześniej oglądamy produkty w sklepie stacjonarnym. Bywa też odwrotnie -najpierw przeglądamy ofertę sklepów internetowych, a na zakupy udajemy się do sklepów stacjonarnych. Jakie wady i zalety mają te rozwiązania?

Zakupy przez Internet

Z pewnością zaletą zakupów w e-sklepach jest przeglądanie bardzo dużej oferty produktów o każdej porze dnia (i nocy) oraz w każdy dzień tygodnia. W szybki, prosty i wygodny sposób można nabyć to, czego potrzebujemy. Często również cena produktów dostępnych w Internecie bywa niższa, aniżeli w sklepach stacjonarnych. Ponadto mamy możliwość porównania cen od wielu sprzedawców na raz i wybrania oferty najbardziej korzystnej. W wielu sklepach online koszty dostawy są niewielkie, a produkt jest wysyłany błyskawicznie. Dzięki temu zamówione rzeczy często możemy mieć już na drugi dzień od dokonania zakupu.

Zakupy stacjonarne

To co jest minusem kupowania produktów przez Internet jest wielką zaletą zakupów stacjonarnych. Zatem niezaprzeczalnym plusem jest możliwość dokładnego obejrzenia, dotknięcia, sprawdzenia czy przymierzenia danej rzeczy. W zależności od rodzaju kupowanych przedmiotów możemy np. przymierzyć ubrania na miejscu czy wypróbować dany towar w sklepie. Pewnym ograniczeniem są dni i godziny otwarcia sklepu i brak możliwości natychmiastowego porównania cen i ofert w innych punktach. Jednak kupowany produkt otrzymujemy od razu i nie musimy oczekiwać na jego dostawę. Kłopotem mogą być kolejki w sklepie i niekiedy za duży tłok. Minusem zakupów stacjonarnych może być także to, że często kupujemy pod wpływem impulsu, dzięki wabikom, takim jak wobbler reklamowy lub innego rodzaju materiałom wspierającym sprzedaż, które kuszą np. atrakcyjną promocją.

Co przyciąga klientów?

Oprócz wspomnianych już aspektów należy zadbać o to, aby przyciągnąć klientów do danego sklepu, czy to internetowego czy też stacjonarnego.

W sklepie internetowym trzeba pamiętać o jego atrakcyjności i funkcjonalności. Ważna jest zarówno ciekawa treść oraz opisy produktów, jak i właściwie dobrana szata graficzna, która tworzy pierwsze wrażenie o e-sklepie. Kolor ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe, gdyż spora część klientów nie wróci do sklepu, który nie podobał się im wizualnie.

W sklepie stacjonarnym także istotne jest prawidłowe rozmieszczenie produktów, właściwe ceny przyklejone na listwy cenowe samoprzylepne, różnorodność materiałów reklamowych i kolor, który również i w przypadku sklepów offline przyciąga wzrok klienta i zachęca do zakupów.

Podsumowanie

Wraz z biegiem czasu zmieniają się upodobania dotyczące zakupów, jednak trudno jednoznacznie stwierdzić, który model jest bardziej korzystny. Wydaje się, że zależy to od indywidualnych preferencji konsumentów, gdyż oba rozwiązania nadal cieszą się popularnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *