Wizerunek polityka w mediach społecznościowych

W dzisiejszych czasach to jak postrzegamy poszczególnych polityków w znacznym stopniu zależy od sposobu, w jaki pokazywani są oni w mediach. Niebagatelną rolę odgrywa Internet, gdzie spektakularnie budowano ale też rujnowano niejedną karierę polityczną.

wizerunek polityka w mediach społecznościowych

Stale rosnąca liczba internautów, w tym spora grupa potencjalnych wyborców młodego pokolenia, to bez wątpienia kluczowy czynnik, który skłania polityków do wykorzystywania możliwości Internetu w realizacji działań marketingowych. Wirtualna przestrzeń daje im możliwość szybkiego rozpowszechniania komunikatów i jest wygodną płaszczyzną do nawiązywania interakcji z potencjalnym elektoratem. Z jednej strony Internet jest uniwersalnym medium, które umożliwia politykom bezpośrednią komunikację ze społeczeństwem, bez konieczności angażowania mediów tradycyjnych. Jednak z drugiej strony, wypowiedzi polityków publikowane w Internecie zwykle są nagłaśniane i szerzej komentowane dopiero wtedy, gdy poinformują o nich tradycyjne media, szczególnie telewizja. Jednak obecność w mediach społecznościowych ma swoje plusy. Główne korzyści, jakie politycy czerpią z aktywnego udziału w mediach społecznościowych to przede wszystkim możliwość wykreowania przystępnego wizerunku, bezpośredni kontakt z wyborcami i budowanie własnego niezależnego kanału informacyjnego.

Gdzie można spotkać polityka?

Politycy korzystają z najpopularniejszych kanałów społecznościowych. Polem ich aktywności jest przede wszystkim Facebook i Twitter. Za ich pośrednictwem kreują się na osoby dostępne dla zwykłych obywateli. Ich działania mają na celu pokazanie wyborcom, że można z nimi porozmawiać, zapytać o to co ich nurtuje czy zwrócić ich uwagę na jakiś ważny temat. Aby komunikat polityka miał szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców powinien być przede wszystkim atrakcyjny pod kątem wizualnym i zawierać prosty, a jednocześnie chwytliwy przekaz. By pokazać „ludzką twarz” bądź ocieplić wizerunek, politycy często starają się udostępniać treści niepolityczne, zabawne, takie które zaciekawią nawet te osoby, które do tej pory niezbyt interesowały się aktywnością danego polityka. Część polityków doskonale porusza się w wirtualnym świecie i sprawnie wykorzystuje wszelkie socialowe „nowinki”, np. Facebook Mentions do prowadzenia bezpośrednich transmisji z ważnych wydarzeń.

Uwaga na wpadki!

Nie każdy polityk jest wprawiony w korzystaniu z dobrodziejstw Internetu. Nieumiejętne poruszanie się po mediach społecznościowych może jednak zaowocować wpadką, która negatywnie odbije na wizerunku polityka. Dlatego ważnym elementem obecności podmiotu politycznego w social mediach jest umiejętność prowadzenia komunikacji oraz reagowania na informacje zwrotne. Głównym problemem z jakim borykają się politycy jest to, że wykorzystują media społecznościowe jako narzędzie do informowania, nadając swoje komunikaty i nie reagując na feedback. Nie prowadzą dyskusji, nie odpowiadają na pytania i komentarze, przez co tracą w oczach potencjalnych wyborców, którzy czują się zignorowani.

Internetowy sukces zza oceanu

Ciekawym przypadkiem, który pokazuje jak wielka jest potęga Internetu jest kampania podczas wyborów prezydenckich w USA, która doprowadziła do zwycięstwa mało znanego senatora z Illinois – Barracka Obamę. Internet stał się dla sztabu wyborczego głównym polem działań, do których wykorzystano liczne serwisy społecznościowe czy YouTube. Eksperci od PR i marketingu uznali obraną strategię marketingową za innowacyjną i niezwykle skuteczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *