Social Media – pomoc czy przeszkoda w znalezieniu pracy?

W dobie obecności Social Mediów niemal w każdej dziedzinie życia, poszukiwanie pracy i prowadzenie rekrutacji rządzi się zupełnie innymi prawami niż kiedyś. W czasach, gdy nikomu nawet nie śniło się o potędze portali społecznościowych, dostęp do informacji dotyczących danej osoby był bardzo ograniczony. Dziś każdy ma możliwość zaprezentowania się w sieci, warto zatem zadbać o to, by budować w Internecie pozytywny wizerunek.

Social Media – pomoc czy przeszkoda w znalezieniu pracy

Social Media – pomoc czy przeszkoda w znalezieniu pracy

Internet, a w szczególności media społecznościowe stały się na przestrzeni ostatnich lat nieodłącznym towarzyszem naszego codziennego życia. Social Media umożliwiają nam nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów towarzyskich, wyszukiwanie interesujących nas informacji oraz dostarczają nam rozrywki. Internet jest także bardzo pomocny dla osób poszukujących pracy. Większość pracodawców zamieszcza ogłoszenia rekrutacyjne w Internecie i nie są to już tylko portale ogłoszeniowe. Coraz częściej podstawowym medium pierwszego kontaktu pomiędzy pracodawcą a kandydatem na oferowane stanowisko są media społecznościowe. Dobrze zatem zadbać o to, aby pracodawca, który zainteresuje się danym zgłoszeniem nie zmienił zdania na temat aplikującego do pracy kandydata po przeglądnięciu jego profilu.

Ostrożnie publikuj i komentuj na Facebooku

Portale społecznościowe stanowią wsparcie w procesie rekrutacyjnym, dlatego trzeba liczyć się z tym, że zanim dostaniemy wymarzoną pracę zostaniemy „prześwietleni” w sieci. Liczba firm, które praktykują takie działania stale rośnie. To powinno zmotywować każdego, kto wchodzi na rynek pracy, lub pragnie zmienić dotychczasową pracę do tego, aby dokładnie przeanalizować nie tylko informacje, które udostępniamy publicznie, ale także każdą inną aktywność jaką podejmujemy w sieci. Czy tego chcemy czy nie, każde nasze działanie pozostawia wirtualny ślad, a jak wiadomo w Internecie nic nie ginie. Nawet jeśli zmienimy na Facebook’u ustawienia prywatności i nikt, kto nie jest w gronie naszych znajomych nie przeglądnie naszych postów, zdjęć i informacji, to trzeba mieć na uwadze, że komentarze, które publikujemy na fanpage’ach czy w grupach mogą prędzej czy później zostać przeczytane przez niedoszłego szefa. Zanim zatem napiszemy obraźliwy czy wulgarny komentarz, lepiej dwa razy zastanowić się nad konsekwencjami, ponieważ takie zachowanie może nas zdyskredytować w oczach potencjalnego pracodawcy.

Pozytywna autoprezentacja w sieci

Rola mediów społecznościowych w aspekcie zawodowym z roku na rok staje się coraz większa i tego faktu nie należy bagatelizować. Chociaż w Polsce nie jest to jeszcze powszechne, to prawdopodobnie jest to kwestią czasu, kiedy trend wykorzystywania Social Mediów jako narzędzia poszukiwania pracowników na dobre zadomowi się w polskich firmach. Mając świadomość możliwości, jakie dają media społecznościowe w zdobywaniu informacji na temat potencjalnego kandydata, powinniśmy zadbać o swój pozytywny wizerunek i kontrolować to, co przyszły pracodawca może wyszukać na nasz temat. Korzystając z potęgi Internetu mamy szansę zaprezentować się w sieci od najlepszej strony. Pomóc mogą nam w tym takie działania jak:

  1. Komentowanie wartościowych artykułów branżowych bądź ocenianie produktów w sposób merytoryczny, potwierdzający naszą szeroką wiedzę na temat danego zagadnienia. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na język jakim się posługujemy wypowiadając się w sieci. Świadczy on nie tylko o naszej wiedzy i inteligencji, ale również o kulturze.
  2. Założenie konta w portalach społecznościowych adresowanych do profesjonalistów z różnych dziedzin. Możemy tam z łatwością zaprezentować swoją osobę i osiągnięcia, a także dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i spostrzeżeniami czy udzielać porad innym osobom.
  3. Prowadzenie własnej strony internetowej czy bloga, gdzie można szerzej przedstawić swoją osobę, zaprezentować swój dotychczasowy dorobek zawodowy, a także zamieścić portfolio oraz publikować posty dotyczące własnych przemyśleń na temat nowinek z branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *