Rola Emoji w komunikacji internetowej

W obecnych czasach bardzo silnym trendem w komunikacji internetowej jest porozumiewanie się za pomocą krótkich komunikatów w postaci ikon, zwanych Emoji. Używane są one nie tylko w prywatnych konwersacjach, ale także w przekazach reklamowych największych marek. Skąd się wzięły i jak działają na użytkowników?

Rola Emoji w komunikacji internetowej

Język internetowej komunikacji opierający się na komunikatach graficznych potrafi wyrazić nieraz znacznie więcej niż słowa. Wirtualnych buziek i innych symboli używa większość z nas, czatując ze znajomymi, komentując posty oraz artykuły w mediach społecznościowych. Emoji, bo o nich mowa, stały się już nie tylko ciekawym dodatkiem graficznym do wiadomości. Często są jej jedynym elementem, ponieważ różnorodność dostępnych grafik jest tak ogromna, że mogą one zastępować tradycyjne treści. Język obrazkowy rozwija się w błyskawicznym tempie, dzięki swojej uniwersalności. Taki przekaz jest zrozumiały dla wszystkich na całym świecie, trudno więc się dziwić popularności Emoji.

Początki komunikatów opartych na grafice

Wbrew pozorom Emoji nie są nowym wynalazkiem. Obrazki zapisane przy pomocy symboli znajdujących się na klawiaturze zostały użyte po raz pierwszy w 1881 roku w magazynie Puck. Symbolizowały one twarze wyrażające różne emocje – radość, obojętność, zdziwienie oraz zadumę. Ikony te stały się podobne do używanych obecnie w 1998 roku, kiedy w efekcie pracy japońskiego inżyniera, Shigetaka Kurita polegającej na udoskonaleniu sposobu komunikacji z klientami za pomocą obrazków, powstał zestaw 178 symboli nazwanych Emoji.

Wirtualne buźki dziś

Obecnie na świecie używanych jest 1 851 symboli graficznych, wyrażających szeroką paletę uczuć i nastrojów nadawcy komunikatu. Emoji doczekały się nawet własnego święta. 17 lipca został ustanowiony Światowym Dniem Emoji. Dziś rzeczą naturalną jest fakt, że język graficzny jest chętnie używany nie tylko przez indywidualnych użytkowników, ale również przez marki. Komunikaty urozmaicone obrazkami mogą być przesyłane w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter, zarówno w postach, komentarzach jak również w wiadomościach prywatnych.

Czy warto ich używać w marketingu?

Budowanie przekazu marketingowego z użyciem Emoji niesie ze sobą szereg korzyści dla marek. W przypadku firm publikujących swój przekaz za pośrednictwem social mediów dodanie do komunikatu wirtualnej buźki wprowadza luźną i przyjazną atmosferę. Dla użytkownika oznacza to, że po drugiej stronie jest ktoś, kto nas rozumie, stara się zaangażować w interakcję i pomóc w rozwiązaniu ewentualnych wątpliwości. Dzięki dodaniu buziek nadajemy rozmowie swobodnego, wręcz przyjacielskiego tonu, co skraca dystans pomiędzy marką a użytkownikiem i pozwala łatwiej zdobyć jego zaufanie. Emoji są już niemal podstawowym elementem w kampaniach skierowanych do młodych odbiorców, dla których używanie symboli jest naturalną formą porozumiewania się.

Dla niektórych rosnąca popularność języka obrazkowego jest niepokojąca. Językoznawcy obawiają się że taka forma przekazywania informacji  może doprowadzić do obniżenia zdolności komunikowania się i infantylizacji języka. Z drugiej jednak strony przekaz graficzny dociera do nas łatwiej, zostaje zapamiętany na dłużej i jest o wiele atrakcyjniejszy niż samo słowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *