Real Time Marketing: Spodziewaj się niespodziewanego!

Skuteczne akcje marketingowe wymagają szczegółowego i przemyślanego planu, jednak jak pokazuje życie, czasem wystarczy tylko refleks i poczucie humoru by zdobyć rozgłos w mediach i wznieść swoją markę czy produkt na szczyt.

Real Time Marketing

Planowanie jest bardzo ważne w każdej dziedzinie życia, jednak trzeba mieć oczy dookoła głowy i liczyć się z pojawieniem się nieprzewidzianych sytuacji, które można dobrze wykorzystać. Główną cechą Real Time Marketingu, bo o nim mowa, jest brak miejsca na długofalowe strategie, charakterystyczne dla typowych zabiegów marketingowych. Działania skupiają się na aktualnych trendach i natychmiastowej reakcji na niespodziewane wydarzenia, muszą być zatem spontaniczne i nieplanowane. Dlatego specjaliści od RTM powinni wykazywać się umiejętnością błyskawicznego reagowania na bieżące wydarzenia, czujnością i refleksem.

Real Time Marketing charakteryzuje:

  • szybkość i trafność w reakcji na nagłą, nieprzewidzianą sytuację,
  • dostrzeganie w wydarzeniu potencjału marketingowego,
  • szybkie i odważne działania,
  • błyskotliwy, dynamiczny i kreatywny przekaz.

Czas i miejsce akcji

Kluczowym obszarem Real Time Marketingu są media społecznościowe. To właśnie nim Real Time Marketing zawdzięcza swój spektakularny rozwój w przeciągu ostatnich lat. Media społecznościowe są polem działań RTM ponieważ ich siłą jest możliwość szybkiego dotarcia komunikatu do odbiorców i rozprzestrzeniania go dalej. Co ważne, komunikacja prowadzona między firmą/marką a fanami w mediach społecznościowych jest obustronna i bezpośrednia. Dzięki temu, że content rozpowszechniany jest od razu, jest aktualny w danym momencie, przez co jest atrakcyjny dla odbiorców. Nie należy też pomijać bardzo istotnego elementu komunikacji w social mediach, czyli feedbacku obserwatorów. Jeśli przekaz zostanie pozytywnie odebrany, to może przyczynić się do wzmacniania świadomości marki i kreowania jej pozytywnego wizerunku. Ważne jest zatem odpowiednie reagowanie na feedback, natychmiastowe i błyskotliwe ripostowanie oraz bieżące śledzenie reakcji odbiorców. Jeśli trafimy z naszym przekazem w nastroje i potrzeby odbiorców, przyniesie nam to wymierne korzyści.

(Nie)znany bohater

Coraz liczniejsze case studies poświęcone Real Time Marketingowi pokazują, że główną przyczyną „zamieszania”, na którym bazuje RTM może zostać każdy. Może być to jedna osoba, lub grupa osób, ktoś znany bądź kompletnie anonimowy. Poniżej kilka przykładów z naszego podwórka:

  • Zwycięstwo polskich siatkarzy na mistrzostwach świata w 2014 roku stało się okazją do stworzenia błyskotliwych komunikatów marki Lech. Hasło „Dobrze Wlazły” podbiło media społecznościowe.

Kampania LechŹródło: https://twitter.com/lechpremium

  • Niefortunna wypowiedź prezesa PiS o gorszym sorcie Polaków została sprytnie podłapana przez Koszulkowo i stała się jednym z najpopularniejszych napisów na koszulkach sprzedawanych przez firmę.

Kampania KoszulkowoŹródło: http://koszulkowo.com

  • Post w jednej z grup na Facebooku wywołał lawinę memów i komentarzy na temat rzekomej „książki” autorstwa Cacao DecoMoreno, co zostało podłapane i rozpowszechnione przez portal lubimy czytać.pl

Deco MorrenoŹródło: http://lubimyczytac.pl

Real Time Marketing w czasie rzeczywistym reaguje na aktualne wydarzenia, które posiadają medialny wydźwięk, przechwytuje je i w ich kontekście umiejscawia przekaz danej firmy lub marki. Szybkość i adekwatność podejmowanych działań oraz pozytywny feedback odbiorców mogą w dużym stopniu wzmocnić wizerunek marki i przyczynić się do wzrostu zainteresowania nią wśród odbiorców, a zwiększenie zasięgu i pozyskanie nowych fanów na kanałach społecznościowych może zaowocować powiększeniem grona klientów.

 

 

 

 

One thought on “Real Time Marketing: Spodziewaj się niespodziewanego!”

  1. Kasia says:

    Lubię case’y real marketingu, wykazują się niezłą pomysłowaością!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *