Psychologia zakupów – jakie tricki stosują sprzedawcy?

Wszystkie działania jakich się podejmujemy w życiu uwarunkowane są psychiką. Sprzedawcy doskonale zdają sobie z tego sprawę i poprzez odpowiednie zabiegi marketingowe wpływają na naszą podświadomość stosując rozmaite zabiegi, których celem jest nakłonienie konsumentów do zakupu.

Psychologia zakupów – jakie tricki stosują sprzedawcy

Wobec klientów sklepów stosowana jest niezliczona ilość tricków, których celem jest zwrócenie uwagi konsumenta na dany towar i zachęcenie do jego kupna. Na podjęcie decyzji o zakupie wpływ ma cała masa czynników. Zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych, sprzedawcy sprytnie podsuwają nam informacje o promocjach, przecenach i atrakcyjnych ofertach, choć w zależności od tego, czy kupujemy online czy offline, sposoby na wywarcie wpływu na klienta są odmienne.

Zachęta w sklepach stacjonarnych

Sklepy stacjonarne, które odwiedzamy każdego dnia, dysponują potężnym arsenałem narzędzi, które skutecznie potrafią zachęcić klienta do dokonania zakupu, od rozmieszczenia towaru w sklepie, poprzez artykuły POS, aż po odpowiedni dobór  muzyki i zapachów. Klienci na ogół nie są świadomi, że umieszczenie konkretnego produktu w danym miejscu to nie dzieło przypadku, a starannie zaplanowana strategia, a ładny zapach lub przyjemna muzyka to elementy działań marketingowych, których zadaniem jest wywarcie wpływu na zachowanie konsumenta. Nie sposób ominąć lub ignorować bodźce, które otaczają nas w miejscu sprzedaży i czy tego chcemy czy nie, bombardują nas informacjami o promocjach, eksponują nowości czy przypominają, że produkt niebawem zostanie wycofany z oferty, dlatego warto pośpieszyć się z jego zakupem. Taki przekaz gra na naszych emocjach sprawiając, że zamiast na chłodno zastanowić się nas sensem  zakupu, pozwalamy przejęć stery naszym uczuciom. Bardzo łatwo dajemy się skusić i w efekcie wychodzimy ze sklepu z całym koszykiem produktów, których kupna nie planowaliśmy.

Oferty w sklepach online

Sklepy internetowe wprawdzie nie oddziałują na nas takimi metodami, jak sklepy stacjonarne, ale narzędzia, jakimi dysponują równie skutecznie potrafią nakłonić klienta do zakupu. Nawet jeśli szukamy konkretnej rzeczy, a wyszukiwarka pozwala nam namierzyć ją od razu, bez czasochłonnego przeglądania setek podstron, to i tak sklepy mają swoje sposoby na podsunięcie nam czegoś jeszcze. Strony z produktami często bowiem posiadają sekcję z produktami polecanymi, które są powiązane z interesującą nas rzeczą. Jeśli więc np. poszukujemy deski do krojenia, w produktach polecanych wyświetlą nam się różnego rodzaju noże i jest wysoce prawdopodobne, że również zakup tego produktu zaczniemy brać pod uwagę. Tym bardziej, że dorzucając do koszyka kolejny produkt przekroczymy próg darmowej wysyłki. Kto by się nie skusił na taką ofertę? Inną bardzo popularną formą zachęty do kupna w sklepach internetowych są kody rabatowe, które najczęściej dostajemy w trakcie wcześniej realizowanych zakupów i możemy je wykorzystać przy kolejnych. Oferowanie kodów sprawia, że klienci chętniej wracają do danego sklepu i odczuwają większą satysfakcję z zakupu. Kluczową sprawą są także aspekty wizualne. Co prawda nie spotkamy takich elementów jak wobler reklamowy czy inne, które mają wysoką skuteczność w sklepach online. Jednak sam wygląd strony, jej przejrzystość oraz funkcjonalność, to czynniki, które także potrafią zachęcić (lub zniechęcić) do zakupu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *