Naucz się mądrego zarządzania swoim czasem

Każdy nasz dzień wypełnia szereg obowiązków. Praca, spotkania biznesowe, sprawy urzędowe, wizyty u stomatologa czy wywiadówki mogą przyprawić o zawrót głowy. Żeby skutecznie zapanować nad czasem i swoimi obowiązkami, warto dobrze się zorganizować. Kilka prostych zwyczajów wprowadzonych w życie ułatwi nam planowanie poszczególnych zajęć i sprawi, ze nigdy nie braknie nam czasu.

Naucz się mądrego zarządzania swoim czasem

Czas jest nieubłagany. Doba ma 24 godziny i choć nie wiadomo jak jakbyśmy się starali, nigdy nie będzie mieć więcej. Czasem trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby wyrobić się ze wszystkimi swoimi obowiązkami w ciągu dnia. Umiejętność planowania i oszczędzania czasu jest niezwykle cenna i przydatna, bowiem ułatwia życie i sprawia, że bardziej świadomie przeżywamy każdą chwilę.

Co kradnie nam czas?

Największym złodziejem czasu jest złe przyzwyczajenie polegające na odkładaniu pewnych czynności na później. Często jest tak, że wydaje nam się, że na zrobienie czegoś czy załatwienie pewnej sprawy mamy dużo czasu i odkładamy to na przyszłość. Jednak odwlekając coś na później tracimy znacznie więcej czasu, niż gdybyśmy zrobili to razu, bo jesteśmy zmuszeni wrócić do sprawy ponownie i dokładnie przypomnieć sobie co mieliśmy w danym temacie zrobić. Na marginesie, warto wiedzieć, że nawyk odkładania wszystkiego na później, fachowo zwany prokrastynacją, uznany jest za zaburzenie psychiczne i wymaga leczenia. Innym, poważnym wrogiem dobrej organizacji i oszczędzania czasu jest bałagan. Nie utrzymując porządku tracimy masę czasu na poszukiwanie dokumentów i innych ważnych rzeczy. W związku z tym należy tak zorganizować swoją przestrzeń w domu i w pracy, żeby wszystko miało swoje miejsce. Zbędnych rzeczy należy się bezwzględnie pozbyć, żeby nam w niczym nie przeszkadzały. Aby z kolei nie marnować czasu w pracy, należy wystrzegać się rzeczy, które nas rozpraszają, takich jak zbędne przerwy, ploteczki, częste wyjścia na papierosa.

Prowadź kalendarz!

Poleganie na własnej pamięci może być zgubne, szczególnie kiedy mamy wiele na głowie. Dlatego wszystkie ważne rzeczy takie jak spotkania biznesowe, ważne projekty, wizyty u lekarza i inne obowiązki należy zapisywać w kalendarzu i systematycznie je monitorować. Stworzenie listy zadań, spotkań i innych obowiązków oraz określenie terminów ich wykonania to podstawa dobrej organizacji. Ważne jest też ustalenie priorytetów i rezygnacja z pewnych rzeczy, jeśli ze sobą kolidują. W pierwszej kolejności powinniśmy realizować to, co dla nas najważniejsze i najbardziej wartościowe. Planując dzień warto też zostawić sobie trochę zapasu na nieprzewidziane sytuacje. Korki na mieście czy nieplanowane spotkania mogą zabrać trochę czasu, dlatego zadania warto planować luźno, bez upychania ich na siłę i wypełniania każdej minuty.

Chodź spać i wstawaj wcześnie!

Sen jest niezwykle ważny aby prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia, ale bycie nałogowym śpiochem nie sprzyja wydajności i realizacji wszystkich planów. Wstając wcześniej mamy więcej czasu i możemy zrobić więcej bez zbędnego pośpiechu. Wystarczy wstać nawet 10 minut wcześniej, by zdążyć zjeść śniadanie czy wyprasować koszulę przed wyjściem do pracy. Spanie do ostatniej chwili sprawia, że ciężko nam wstać i zebrać się, w efekcie czego przychodzimy do pracy spóźnieni, z potarganymi włosami i pustym żołądkiem. To z pewnością nie sprzyja wydajności i efektywnej realizacji zadań. Czy oznacza to że mamy chodzić niewyspani? Wcale nie! Dobrze wyśpimy się, kiedy nie będziemy chodzić spać o późnej porze. Nie warto odkładać ważnych rzeczy na wieczór. Wtedy nasza wydajność maleje i wykonujemy zadania byle jak, a rano budzimy się niewyspani.

Dobra organizacja i selekcja obowiązków pozwala uniknąć sytuacji, w których jesteśmy zmuszeni pracować do późnej nocy. Organizując sobie czas jesteśmy wyspani, wypoczęci, bardziej wydajni, wolni od stresu i presji. Mądrze zarządzając czasem, możemy go zaoszczędzić i poświęcić go na relaks z bliskim, dzięki czemu jesteśmy szczęśliwsi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *