Czym jest shopper marketing?

Firmy nieustannie poszukują nowych możliwości poznania preferencji i zachowań Klientów. Strategia promocji maksymalnie dopasowana do Klienta ma na celu nakłonić go do zakupu swojego towaru, a nie towaru konkurencji.

płatność kartą

Marketing sensoryczny

Jednym z rodzajów marketingu, który ma zachęcić Klienta do zakupu, obok shopper marketingu jest marketing sensoryczny. Jest to forma promowania produktów, w której liczą się takie elementy jak: wystrój wnętrza, odpowiednie zapachy unoszące się w miejscu sprzedaży czy też przyjemna muzyka, której można słuchać podczas zakupów. Wszystkie te działania mają na celu bezpośrednio wpłynąć na podświadomość i zmysły Klienta i jego decyzję zakupową, którą ostatecznie on uważa jako „spontaniczne zakupy”.

Shopper

O ile marketing sensoryczny oddziałuje na konsumenta, który dokonuje spontanicznego zakupu, o tyle shopper marketing wpływa na shoppera. Shopper jest osobą, która przechodzi przez kilka etapów zakupowych, nim ostatecznie zdecyduje się na wydanie pieniędzy. Shopper chcąc zakupić określone produkty może wcześniej mieć przygotowaną listę czy prześledzić informacje o danych produktach np. w Internecie.

Shopper marketing

Shopper marketing ma na celu przekształcenie osoby będącej w sklepie na kupującego dany produkt. Wszelkie inicjatywy marketingowe mają za zadanie wzmocnić doznania zakupowe. Shopper marketing chce zrozumieć potrzeby i motywacje Klientów w dokonywaniu określonych zakupów. W swoich działaniach wykorzystuje wszelkie kanały przepływu informacji, wpływające na zwiększone zainteresowanie Klienta.

Rodzaje badań shopperowych

Aby zdobyć odpowiednią wiedzę na temat shoppera należy wykonać kilka rodzajów badań, między innymi: 1) poznać grupę docelową, 2) przeanalizować ścieżki Klientów, 3) poznać kryteria na podstawie których Klienci dokonują zakupu oraz 4) zbadać artykuły POS, a w zasadzie ich skuteczność. Często to takie elementy w miejscu sprzedaży jak np. wobbler reklamowy wpływa na decyzję zakupową, jednak zanim podejmiemy się ich implementacji lepiej ocenić ich atrakcyjność, zauważalność, ale i spójność z wizerunkiem marki.

Podsumowanie

Shopper marketing jest potężnym narzędziem marketingowym, które dzięki dobrze zaplanowanej strategii może przynieść ogromne korzyści. Bardzo ważna jest analiza zachowań Klientów, a do promocji wykorzystać najlepsze kanały informacji. Jeżeli potrzeby Klienta będą trafnie określone, jest większa szansa, że zakupi on oferowane przez nas produkty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *