4 typy użytkowników Facebooka – sprawdź, którym jesteś!

Posiadacze kont na Facebooku korzystają z nich na wiele sposobów. Ich zachowanie na portalu przeanalizowali naukowcy, którzy wyodrębnili cztery podstawowe typy użytkowników tego medium. Przeczytaj ich charakterystykę i sprawdź, do której grupy należysz.

4 typy użytkowników portalu Facebook

Facebook posiada bardzo zróżnicowaną społeczność, co stanowi wdzięczny temat do obserwacji i analiz zachowania podejmowanych przez naukowców. Zwykle nieświadomie podajemy na tacy setki informacji na nasz temat, którym badacze wnikliwie się przyglądają. Profile w mediach społecznościowych sprzyjają ekspresji użytkowników i kreowaniu przez nich swojego wizerunku.  Coraz częściej zdarza się, że kreacja ta jest świadomie zaplanowana. Jednak nie mając żadnych konkretnych intencji również możemy zapracować na określoną etykietkę. To co swoją aktywnością (albo jej brakiem) reprezentujemy w sieci nie umknęło uwadze naukowców. Najnowsze badania przeprowadzone w School of Communication przy Brigham Young University i opublikowane w „International Journal of Virtual Communities and Social Networking”  wyodrębniają  4 charakterystyczne typy osobowości użytkowników portalu Facebook. Zostały one wyłonione na podstawie grupy wspólnych cech i zachowań, którymi charakteryzują się osoby korzystające z portalu.  Badacze przeprowadzili ankietę składającą się z 48 pytań. Ciekawostką jest fakt, że w badaniu wzięło udział jedynie 47 osób.  Naukowcy uważają jednak, że przy tak niewielkiej próbie wyniki można uznać za wiarygodne dzięki zastosowaniu techniki Q, czyli „techniki polegającej na sortowaniu stwierdzeń pod względem pasowania do jakiegoś kryterium na kilkupunktowym kontinuum”. Sprawdźmy zatem, jakie grupy zostały wyszczególnione i czym się charakteryzują:

  1. Budowniczy relacji

Traktuje Facebooka jako przedłużenie prawdziwego życia i narzędzie do podtrzymywania relacji z bliskimi osobami, które realnie istnieją w jego życiu. Facebooka wykorzystuje do pielęgnowania więzi istniejących poza wirtualną rzeczywistością. Taki typ aktywnie komentuje posty bliskich osób, dba o dobre relacje, ale też sam dzieli się tym co u niego aktualnie słychać.

2. Aktywista

Jego oś czasu tętni życiem ale ten typ, w przeciwieństwie do budowniczego relacji, nie zasypuje znajomych nowinkami ze swojego życia prywatnego. Sensem jego obecności na Facebooku jest dzielenie się ważnymi wiadomościami i aktualnościami ze świata z innymi. Facebook jest dla takiej osoby przestrzenią, gdzie niczym rasowy dziennikarz może podzielić się ze światem wszystkim tym, co uważa za ważne i interesujące. Lubi wysyłać znajomym zaproszenia do różnego rodzaju wydarzeń.

3. Ciekawski obserwator

Nie wrzuca informacji o sobie, nie udostępnia zdjęć, na jego profilu nic się nie dzieje, co może dawać powody do przypuszczeń, czy ta osoba w ogóle korzysta z Facebooka. Oczywiście, że korzysta – do cichego obserwowania innych. Nie lajkuje, nie komentuje, ale zawsze jest na bieżąco z tym, co się dzieje u znajomych. Użytkownicy kwalifikujący się do tej grupy głównie podglądają swoich byłych partnerów, żeby zaspokoić ciekawość na temat ich obecnego życia i związków lub osoby, z którymi chcą aby łączyły ich bliskie relacje.

4. Narcystyczny autopromotor

Typ żądnego atencji, społecznego ekshibicjonisty, który na każdym kroku afiszuje się ze swoim życiem prywatnym. Celem takiej osoby jest budowanie wizerunku osoby fajnej i popularnej oraz autopromocja. Często wrzuca zdjęcia, oznacza się w miejscach, w których przebywa (lub chce aby ktoś myślał, że przebywa), chwali się podróżami, sukcesami w pracy, zakupami, jedzeniem, partnerem bądź dziećmi. Karmi się lajkami i pozytywnymi komentarzami – one łechcą jego ego. Taki użytkownik pragnie zaprezentować idealny obraz swojej osoby, bez względu na to czy jest on adekwatny do rzeczywistości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *